събота, 23 април 2016 г.

Фридрих Шлайермахер, „За религията“, Втора реч


За да встъпи във владение на своята собственост, религията се отказва от всички претенции за нещо, което принадлежи на онези, и отблъсква всичко, което са и натрапили. Тя не желае, като метафизиката, да определя и обяснява вселената в нейната природа, не желае по силата на свободата и Божествения произвол на човека да я доразвива и завърши, като морала. Нейната същност не е нито мислене, нито действане, а съзерцание и чувство. Тя иска да съзерцава вселената, благоговейно да се вслушва в нейните собствени изображения и действия, тя иска в детска пасивност да бъде обземана и изпълвана от нейните непосредствени влияния. Така тя е противоположна на метафизиката и морала във всичко, което представлява нейната същност, и във всичко, което характеризира нейните въздействия. Те виждат в цялата вселена само човека като средище на всички връзки, като условие на всяко битие и като причина на всяко ставане; тя иска да вижда в човека не по-малко, отколкото във всички отделни и крайни неща, безкрайното, неговият отпечатък, неговото изображение. Метафизиката изхожда от крайната природа на човека и иска из своето просто понятие и из обхвата на своите сили и чувствителност съзнателно да определят какво трябва да бъде за него вселената и как той непременно трябва да я вижда. И религията живее целия си живот в природата, но в безкрайната природа на цялото, на едното и всичкото; тя иска по-специално да съзерцава и долови в мълчалива преданост това, което в нея означава отделното, а също и човекът, и каквото и да става с всичко, също и с човека в това вечно кипене на отделни форми и същества.


*  *  *

Съзерцаване на вселената, моля, сприятелете се с това понятие, то е главното в цялата ми реч. То е най-общата и висшата формула на религията, по нея можете да намерите всяко място в нея, по нея може най-точно да се определят същността и границите й. Всяко съзерцаване изхожда от едно влияние на съзерцаваното върху съзерцаващия, от едно първоначално и независимо действие на първото, което след това се възприема, обобщава и схваща от второто съобразно с неговата природа.


*  *  *

Да имаш религия означава да съзерцаваш вселената, а върху начина, по който вие я съзерцавате, върху принципа, който намирате в действията и, почива стойността на вашата религия. Ако сега не можете да отречете, че идеята за Бога подхожда за всяко съзерцание на вселената, то ще трябва и да признаете, че една религия без Бог може да бъде по-добра от друга с Бог.

*  *  *

Посред крайността да станете едно с безкрайното и да бъдете вечни в един миг - това е безсмъртието на религията.



 Фридрих Шлайермахер, „За религията“, С., Изд. ЛИК (Библиотека "Касталия"), 1994, Втора реч.


Няма коментари:

Публикуване на коментар