събота, 23 април 2016 г.

Мартин Бубер, „Аз и Ти"

Светът е двойствен за човека съобразно двойственото му държане. Държането на човека е двойствено съобразно двойнствеността на елементите на словото, които той е способен да изговаря. Елементите на словото не са отделните думи, а словесните диади. Единият елемент на словото е словесната диада Аз—Ти. Другият елемент на словото е словесната диада Аз—То, при който без всякаква промяна на словесната диада То може да се замени от думите Той или Тя. Следователно Азът на човека също е двойствен. Защото Азът от елемента на словото Аз—Ти е различен от този в елемента на словото Аз—То.
*  *  *

Светът като опит спада към елемента на словото Аз—То. Елементът на словото Аз—Ти създава света на връзката. Три са сферите, от които се съгражда светът на връзката.

Първата: животът с природата. Тук връзката се лута из мрачни доби и е доезикова. Креатурите надигат глава към нас, но няма как да достигнат до нас и нашето говорене на Ти с тях е заседнало досам прага на езика.
Втората: животът с човека. Тук връзката е явна и езиково оформена. Можем да дарим нашето Ти и да ни отвърнат със същото.
Третата: животът с духовните същности. Връзката тук е обгърната с облак[1], но явява себе си; лишена от език, но оплождаща езика. Не чуваме речено Ти, но се чувстваме призовани и отвръщаме — образотворейки, мислейки, действайки: казваме елемента на словото със самото си същество, без да можем с устните си да речем Ти.

Бива ли обаче да въвличаме извънезиковото в света на елемента на словото? Във всяка сфера, с всичко, ставащо настоящо за нас, ние поглеждаме към превала на вечното Ти, долавяме полъх от Него; във всяко Ти, и според както подобава за всяка от сферите, ние се обръщаме към вечното Ти.

*  *  *

Настоящето не е мимолетно и изплъзващо се, а настоятелно очакващото и устояващото насреща ти[2]. Предметът не е трайността, а мълчанието, сдържаността, сривът, вцепеняването, самоотстраняването, необвързаността, липсата на сегашност. Същностите живеят в настоящето, предметностите — в миналото.
Тази основна двойнственост не се преодолява дори и ако се извика един „свят на идеите“ като нещо трето и непротиворечиво. Защото аз не говоря за нищо друго освен за действителния човек, за теб и за мен, за нашия живот и нашия свят, не за Аз само по себе си, нито за битие само по себе си. Но за действителния човек същинската граница пресича и света на идеите.
Наистина, някой и друг, за когото в света на нещата е достатъчно вещите да му са познати и да ги употребява, си е изградил една пристройка или надстройка от идеи, в която намира подслон и успокоение от обземащото го усещане за нищожност. Той смъква одеждата на противното всекидневие пред прага, намята чиста плащеница и почва да се наслаждава от гледката на протобиващото или дължимото за битието, в което животът му няма дял. Може дори и да му харесва да го оповестява.




Но То–човечеството, което някой и друг имагинира, постулира и пропагандира, няма нищо общо с едно човечество от плът и кръв, на което човек казва истински Ти. И най-благородната фикция е фетиш, и най-възвишените фиктивни убеждения са порок. Идеите царстват над главите ни също толкова малко, колкото и се помещават в тях; те бродят между нас и ние ги срещаме; за оплакване е този, дето оставя елемента на словото неизречен, но жалък е този, който наместо към него се обръща към идеята с понятие или парола, като че по име.
*  *  *
Това, че непосредствената връзка включва въздействие върху отсрещното, е особено видно при изкуството: същинското дело на изкуството определя процеса, в който образът става творба. Отсрещното се изплъзва благодарение на срещата, благодарение на нея то навлиза в света на нещата, за да продължи да въздейства до безкрай, до безкрай да става То, но и до безкрай пак да става Ти, ощастливяващо и разпалващо. То се „въплътява“: от приливното течение на безпространственото и безвремево настояще, неговата жива плът се възкачва на брега на състоятелното.
Не така явно е значението на въздействането при връзката с човека—Ти. Същностният акт, който създава тук непосредствеността, обикновено се разбира чувствено, а значи бива криво разбран. Чувства съпровождат метафизичния и метапсихичния план на любовта, но не чувства го съставляват; и чувствата, които го съпровождат, могат да бъдат от твърде различно естество. Чувството на Христа към обладания от беса е различно от чувството към любимия ученик; но любовта е една. Чувствата се „имат“; любовта е събитие. Чувствата обитават в човека; но човекът обитава в любовта си. Това не е метафора, а самата действителност: любовта не се прикрепя за Аза така, сякаш че Ти е в нея само колкото за „съдържание“, за предмет; тя е между Аз и Ти. Който не знае това, не познава любовта, пък и макар да й приписва чувствата, които изживява и изпитва, на които се наслаждава и показва. Любовта е взаимно мирово действо. Който пребивава в нея, който съзерцава в нея, за него людете се освобождават от своята преплетеност в човешката гмеж; добри и зли, умни и безразсъдни, красиви и грозни, един през друг те стават за него действителни и се сбъдват в Ти, т. е. стават освободени, отърсили се, единствени и подвизаващи се насреща му; и колчем се сбъдне, изключителността възниква по удивителен начин — и тъй любящият може да въздейства, да помогне, да изцели, да възпита, да възвиси, да спаси.

Мартин Бубер, Аз и Ти. Задушевният разговор. Божието затъмнение“ (прев. В.Теохаров), Варна: Изд. „Стено“, 1995.






[1] Вж. Изход 16:10, 24:16, 34:5, 40:34,38; Числа 12:5, 16:19
[2] Игра на думи между Gegenwart (настояще) и Gegenstand (предмет) със словообразуванията das Gegenwartende (настоятелно очакващото) и das Gegenwaehrende (устояващото насреща ти).

Няма коментари:

Публикуване на коментар